måndag 11 januari 2010

Efterfest.

Det är inte de direkta situationerna med gravida magar eller små barn som är det svåra. Det är eftersviterna som är tunga.

I samma sekund som jag mötte den gravida kusinens mage visste jag att det kommer att bli några tunga dagar. För det är så det fungerar - vilken som helst påminnelse om att alla andra får det att fungera, det gör att vi, min man och jag trillar ner i det där förbannade svarta hålet.

Eller, det är min man som trillar och jag är tvungen att följa med.

Gårdagen gick ännu rätt väl, vi var fortfarande ute på vift, bland andra människor. Då är man tvungen att ännu bete sig. Men, så fort vi satte oss i bilen och startade vår hemresa, då satte den sig. Den våta, grå filten.

Tystnad råder.

Det är så in i helvete tungt.

Som jag skrev någon dag före nyår, så har det här redan ett eget mönster. Jag vägrar vara den som rycker upp oss. Jag vägrar vara klassens clown. Det är inte mitt jobb att se till att vi är på gott humör.

Det är därför vi båda trillar ner i det svarta hålet.

En ny, icke-välkommen tanke dök upp i mina tankar igår.

Är det det här som kallas psykisk misshandel? Är det här någon form av psykisk terror?

Det är klart att jag förstår att man, han, är och blir ledsen. Men, det här känns inte rätt. Det känns orättvist. Med handen på hjärtat vet jag inte om jag står ut med det här. Allt annat, men inte det här.

5 kommentarer:

Tingeling sa...

Åh. Vad ont det gör att läsa detta.
Du har rätt i att eftersviterna ofta är de som gör ondast.
Men vad ledsamt det är att ansvaret ligger på dig så mycket. Du behöver inte vara klassens clown och den som vädrar ut skiten.
HAN kan också öppna fönstret, vända sig mot dig istället för ifrån.
Det känns orättvist, pissorättvist.
Går det att tala med honom alls? Skriva?
Styrka!!

Anonym sa...

Lider med dig, tystnad är terror.
Kan ni gå tillsammans till någon och prata om detta ex, en familjeterapeut?

Tänker på dig!

Kram Maria

Lilla J sa...

Usch, så jobbigt det låter! Känner igen det där med att eftersviterna är jobbigast, så känner jag också. Men här är det snarare jag som trillar ner i hålet.
Dock är min sambo typisk man i det avseendet att han "går till sin grotta" när det väl är ngt som tynger honom. Dvs blir tyst och vääääldigt svår att få ur någonting.
Jag antar att du försökt prata med honom om hur jobbigt det är när han blir sån här, men vad säger han då? Tror du att han iaf lyssnar och tar till sig hur jobbigt det är för dig?
Säger som Ting: kan du inte skriva till honom? Det brukar ju ha bra effekt eftersom de då kan ta upp brevet och läsa i efterhand när de tagit sig ur "grottan".
Jag hoppas verkligen att det löser sig för er!
Varma kramar

Tudorienne sa...

Näe du ska inte behöva ta ansvar och rycka upp er. Önskar er en ny kommunikation!

Maja Gräddnos sa...

Tystnad är eländigt. Jag har upplevt det både med Pelle (med känt resultat...) och med en kollega som jag då delade rum med. Den sistnämnda situationen höll på att driva mig till vansinne. Man läser ju in en massa saker i den där tystnaden. Allt möjligt elände som kanske inte ens finns där.

Och Pelle gör detta när han blir låg. Det är fruktansvärt. Jag vet ju dessutom vad resultatet blev när jag lät honom gå med sin tystnad - han gick till någon annan och öppnade hjärtat i stället.

Tystnad är förjävligt och jag tror inte att den som är tyst förstår hur illa det är.

Jättekram