onsdag 5 maj 2010

Intentioner, en fortsättning.

Jag fyllde faktiskt i några luckor i boken igår. Raderna blev inte speciellt många, men jag skyller på att en del av spörsmålen faktiskt skall besvaras först då liten är lite äldre.

Nåväl, de övriga höga tankarna jag hade om mig själv som mamma, innan jag blev det. Jag hade alltså alltid sett framför mig att jag blott skulle använda tygblöjor - ja, inte jag, men barnet - och att barnet skulle växa upp på mat jag själv tillrett. Naturligtvis användande mig enbart av de mest ekologiska och vegetariska ingredienserna.

Pyttsan. Pyttsan bara säger jag.

Mången skulle säkert vrida sig i själsliga smärtor om de kom och tittade hur vi egentligen lever. Här äts det minsann butikslagad burkmat - kall! - och engångsblöjor finns det minsann undangömda här och där!

Hurra för mig och mitt ekologiska fotavtryck.

Nej, men, låt mig förklara. Liten är alltså uppvuxen på burkmat och engångsblöjor. Och jo, du läste rätt; då han flyttade hem till oss var han ovan med att äta varm mat. Så, rätt länge har jag "låtit bli att göra alldeles för stora och många förändringar" - för länge.

Jag har ju kokat mat åt honom, några gånger, frusit matportioner som vilken supermamma som helst. Men, det där med att liten främst skulle äta hemmamat, det är tyvärr bara bull än så länge. Så, nu är potatis, sötpotatis och morot och ärter införskaffade. Bot och bättring.

Vi har en uppsättning tygblöjor också - ni märker att jag försöker, eller hur? - men, man kommer inte långt med en uppsättning, så det blir engångsblöjor mellan tygblöjorna. Och det måste erkännas, det skär i min själ då jag lägger engångsblöjor i skräpkorgen. Verkligen. Så, ytterligare bot och bättring är på kommande per post - tygblöjor i storpack är inköpta. Eller, bot och bättring blir det förstås först då vi börjar använda dem.

Vad då vi? Jag använder inte blöja, det är liten som skall använda dem. With a little help from his friends.

En sak har jag dock överraskat mig själv med; liten sover i egen säng. Alltid. Han somnar i egen säng och sover hela natten i egen säng. Det kan hända att han i misstag somnat i vår säng någon morgon då jag egentligen bara tänkt ta honom i vår säng för ett kort morgongos - men, det har alltså varit misstag.

Så, ungefär såhär fungerar basics hos oss just nu. Med vissa förbehåll för efterlängtade förändringar.

Inga kommentarer: