onsdag 5 maj 2010

Tygblöjor.

Ja, mallig som jag är, i och med ett första riktigt paket tygblöjor på posten, så kryllar huvudet av frågor. Frågor som gäller, just det, tygblöjor.

Hur många tygblöjor / barn skall man egentligen ha? För att maximera ett gott blöjflow, jag inser ju att man kan ha hur många som helst... Använder ni tygblöja alla gånger, eller ingår engångsblöja i sortimentet? Om ni kör bägge - när använder ni engångsblöja?

Och, med risk för spam, vilka märken är bäst? Alternativet att sy själv, det existerar tyvärr inte i denna familj.

Jag är tacksam för svar!

Så, nu har jag skrivit ett helt inlägg om blöjor. Ber om ursäkt för detta.

***

Tillägg, en dag senare.

Nu fick jag vårt paket med blöjor på posten. FuzzyBunz (tror jag de heter) i all världens färger. På paketet står det att ett barn omsätter 12-18 blöjor (per dygn? How much can they pee?) och till det skall man räkna extra inlägg för nätter, resor och andra tillfällen. Okej, jag har en halv uppsättning. Liten får gå på toa de gånger blöjorna tryter.

Jag är verkligen ett blöjblåbär.

2 kommentarer:

Uniflora sa...

Oh vad roligt! Jag är ju tygblöjsfantast och använder det på sonen i 95 % av dag-fallen. Ska vi på långa utflykter (mer än tre timmar) där vi vet det inte finns så gott om skötrum så väljer vi pappersblöja (i Kenya finns inte skötrum nästan alls kan tilläggas).

En tygblöja (iaf de vi använder) håller inte lika torrt som en pappersblöja (iaf de vi använder). Därför måste de bytas ganska omgående för att inte få kläderna blöta.

Vi använder inner- och ytterblöja - inte några allt-i-ett-blöjor. Enda anledningen till det var från början att de skulle torka fort och vi inte visste vilken ålder på barn vi skulle få och innerblöjan är one-size. Det funkar väldigt bra iaf. Enda kruxet är att dessa är svåra att byta om man inte har skötbord - därav papper när vi är ute. Men finns skötrum eller iaf schyssta toaletter är en tygblöja minst lika enkel som en pappersblöja. Tycker vi.

Nattetid använder vi också papper. Sonen pinkar hur mycket som helst då och när vi fick byta pyjamas varje dag pga illalukt så struntade vi i tyg då.

Men ja - med rispappersilägg blir nummer två ingen fara alls. Ner med blöta blöjan i en påse när ni är ute och stoppa direkt i tvättmaskin (eller skölj upp och lägg i hink med lock tills ni ska tvätta) när du kommer hem.

Vår pojke är ju två år så det hade nog räckt med ett tiotal för oss egentligen. Vi fick dock rådet att ha 24 stycken och därför har vi 24 stycken (9 imse vimse och 15 hemsydda).

Åh ingen ordning på mina tankar, men ja - tygblöjor är grymt bra! Lycka till!!

Eludie sa...

Åh, fina du, tack för dina tankar! Jag är också rätt frälst efter den här första dagen med tygblöjorna - och inser genast att det måste inhandlas mer blöjor!

De verkar sköna, de är ju mjukare än pappersblöjorna och så är de roliga att klä på. De vi använder, FuzzyBunz, är lättknäppta och i verkligt fina färger. Jag vet inte om jag inbillar mig, men liten ligger väldigt stilla då vi klär på honom tygblöjorna - eventuellt är han hypnotiserad av de klara färgerna...

Men, fler måste alltså införskaffas, det paket vi har räcker inte långt.