onsdag 11 mars 2009

Blir det bra såhär?

Välkommen till mitt andra fokus; mitt liv som wannabe-förälder-till-barn-fött-av-någon-annan. Jag tror att jag sagt det, att vi går familjeutbildningen som bäst.

Det är dags för den fjärde träffen den här veckan och, jag kommer högst antagligen att ångra dessa ord i all framtid - men det känns som om det är ganska tätt mellan träffarna just nu, det känns nästan som om tiden går lite snabbt just nu. Absolut inte för snabbt, men, det känns som om tiden går framåt.

Vi får en hel hög med hemläxor att göra mellan dessa träffar. Jag har suttit med den senaste läxan i några kvällar och jag vill bara säga det, det är inte lätt. Läxorna framkallar ångest, gräl, vånda och ibland, ytterst sällan, men ibland - lite glädje.

Vad fasiken skall man skriva? Skall man skriva som det är? Skall man skriva som man tror att man skall skriva för att godkännas som förälder?

Jag tampas med dessa frågor då det gäller tex. min familjs stamtavla - det ser ut som en trädgård uti vilken en bomb har exploderat. Hur förklarar man att man blivit utbytt mot en hund? Är det en god eller dålig sak att man upplevt våld på nära håll? Är det en fördel att kunna tampas med beroende av olika slag? Är det en kunskap att ha tagit hand om sina syskon i en allt för ung ålder? Låter det konstigt att sex är något jag inte haft lust med / till under det senaste året? Har jag varit ledsen eller deprimerad? Räknas sviterna av två graviditer som gått åt helvete som fysiska åkommor?

Det är de frågorna som förorsakar ångest, gräl och vånda.

Det som förorsakar glädje, ibland strimma av hopp och lycka, det är att läsa att min man mest av allt uppskattar det att jag alltid ser det goda också då det är som värst. Att jag orkar med vad som helst. Att jag är otroligt omtänksam. Att jag är rolig. Och smart.

Inget prat om att man skall fylla i formulär med frågor som dessa då man alstrar på naturlig väg?

6 kommentarer:

Thibb som... sa...

Du är en underbar människa! Att du lyckas få på pränt hur livet känns och är - vilken fantastisk gåva du äger - och så generös du är som delar med dig till oss andra!

Varmaste kramar till dig, starka, underbara DU! /T

Songbird sa...

Du är bäst helt enkelt, din man har rätt! Märkligt ändå alla dessa frågor som ställs inför adoption som aldrig är på tapeten för de med biobarn.

Ni kommer bli världsbra föräldrar.

Stor kram

Uniflora sa...

Det är en svår utredning. Det känns ofta orättvist, men min bästa tröst är att det är för barnets skull. Jag vet att det låter pretantiöst, men jag får möjlighet att vara ärlig mot mig själv och fundera igen på mitt blivande föräldraskap (och ja - jag har tänkt på det förut - lääänge - men det känns ändå bra).

Jag beundrar dig Eludie. Jag tror inte att din bakgrund skulle vara negativt för ditt föräldraskap. Tvärtom så har du med dig lärdomar som är oerhört värdefulla för framtiden.

Varmaste kramar

Anonym sa...

Ja, det där med stamtavlan skrämmer mig också. Undrar hur mycket de tittar på det? Fördelen måste ju vara att om man tar sig igenom alla dessa diskussioner (för att inte nämna det ni redan varit igenom) så finns det inget som kan knäcka er. Bara där har vi ju en viktig ingrediens för bra föräldraskap, trygghet! Du kommer att bli en helt fantastisk mamma Eludie, som jag längtar till den dagen jag får gratulera dig...

Cinks sa...

Jag var referens till en nära väninna inför att de skulle skaffa barn. För mig kändes det självklart att fokusera på det som var positivt hos henne. Jag tror att allt man är med om styrker och att det leder fram till den man är idag. Och det är ju den personen som bebisen ska leva med. Och tycker Du att ni är bra, för att inte säga Bäst, så kommer det också att genomsyra din text och då kommer allt att bli bra. Så tror jag :-) Lycka till!

Anonym sa...

Som svar på din sista fråga. Jo, socialen kan faktiskt ställa sådana frågor till en bioförälder också, om man hamnar under barnavårdsutredning. Alltså om någon har anmält att man är olämplig som förälder. Soc har rätt att vända föräldrarna ut och in - och med hotet om att barnen ska flyttas till ett fosterhem med polishjälp om du inte lyder och svarar på frågorna. Och detta utan att det har förekommit misshandel eller sexuella övergrepp eller någonting. Dom kan göra så bara för att dom vill. I alla fall är det så här i Sverige...