fredag 8 maj 2009

FAQ

Jag har aldrig gjort det tidigare, men jag tror jag ger vika för frestelsen nu. Jag kör en FAQ, en enkel questions and answers.

Det är många som uttrycker önskemål om att jag skall "berätta mer" om vår förhoppning om att få bli fosterföräldrar, och det gör jag innerligt gärna. Det finns bara ett litet aber - och det är att det hela är så otroligt, milsvitt stort - så, jag vet helt inte hur jag skall berätta allt. Allt och eventuellt lite till.

Så, för att underlätta för mig själv (?) så hoppas jag att ni hjälper mig på traven, berätta gärna vad ni vill veta, så skall göra mitt bästa för att svara.

3 kommentarer:

Signora sa...

Jag vill gärna vad det innebär, rent tekniskt, att vara fosterförälder. Du skriver ibland "ett barn till låns". Hur menar du? Kommer ni ha barnet för en begränsad tid och sedan lämnas det tillbaka till den biologiska föräldern? Kommer ni veta i färväg hur länge barnet ska vara hos er? Eller kommer det vara många barn som stannar korta perioder?

Ja, jag är fullständigt okunnig...

Kram!

åsa sa...

Det jag undrar mycket över är detta: Jag vet ju förstås att man inte äger barn men rent känslomässigt jag tänker mig ändå att ett adoptivbarn "är mitt" medan ett fosterbarn "bara är till låns". Är det inte jobbigt att tänka sig att det där barnet man längtat så mycket efter kan tas ifrån en igen? Att någon annan har rätten att bestämma över vem som ska få ta hand om barnet?

Kram!

Tingeling sa...

Ja, det var nog lathet från min sida att bara "be dig berätta allting". Det kändes bara lättare så än att själv ställa "dumma" frågor, eftersom jag kan medge att jag faktiskt vet ungefär noll och ingenting om fosterfamiljeskap. Signora och Åsa ställde två av de frågor jag undrade över. Det som var helt nytt för mig var att det väldigt ofta blir så att barnet STANNAR i fosterfamiljen!
Du skriver att "statistiken berättar att 2% av placerade barn inte stannar i fosterfamiljen". Det är ju en väldigt liten procent!
Nu ändå en antagligen dum fråga: Kan ni själva ha önskemål om åldern på barnet som kommer? Hurudan är processen innan barnet kommer, hur funkar kontakten med den biologiska familjen? Har ni ett stödnätverk vid eventuella problem som uppstår? Får ni ekonomiskt understöd?

Här några frågor till en början, det kommer garanterat fler.
Stor kram.