torsdag 13 augusti 2009

Ett litet steg tillbaka.

I stora drag är jag rätt överrens med situationen, barnlöshetssituationen. Det ser ju ut som om det kommer att lösa sig också för min och vår del. Under ett samtal med en vän igår fick jag veta att hon kommer att bli mamma i februari. Jag blev faktiskt glad, och oerhört rörd över att jag var den första utanför familjen som fick veta det stora. Jag är glad över att jag blev glad. Glad utan sorgkant.

Men ändå. Det är klart att jag trillar tillbaka lite grann.

Något som sticker mig i ögat, just nu i alla fall, är det jag - som inte har någon aning om någonting - uppfattar som någon form av icketacksamhet. Icketacksamhet bland havande kvinnor och nyblivna mammor.

Jag skämtar bort min systers "bara de skulle somna någon gång" med ett "är det inte konstigt att man så innerligt önskar sig barn och sen då de kommer så vill man helst att de skall vara tysta och gärna sova så mycket som möjligt".

Jag häpnar också över att det kan kännas oöverkomligt svårt att blodsockertesta sig själv under en pågående, i övrigt lyckad graviditet. Vad då blodprov? Jag har injicerat mig ett otal hundratal gånger helt utan önskat resultat?

Mamman som konstaterar "han låter mig aldrig sova" med en uppgiven uppsyn, en månad efter att den lille anlänt.

Mamman som är trött på att hennes uppgift är att se till att det nyfödda barnet hålls på gott humör.

Mamman som helst av allt skulle lämna drottningen av det förbannande alltet hemma för att ta sig en vinare på stan.

Än en gång, jag tror att jag kan ana mig till att det är tungt, mycket tungt. Att ansvaret är överväldigande. Men, jag har ingen erfarenhet, så jag borde väl inte tycka så mycket.

Någonstans, där tomheten skriker som högst, då famnen känns tom så vill jag bara ha allt det där eländet. Hellre hur mycket som helst av eländet än det här.

6 kommentarer:

Tudorienne sa...

Å vad jag unnar dig allt det där "eländeet"! Och lyxen att känna sig trött på det. Jag tror det är helt ok.

Anonym sa...

Känner så väl igen mig i din beskrivning. Jag var ofta ledsen. Idag har jag två döttrar och jag lovar dig att jag är tacksam och stolt över att vara deras mamma varje dag. Att vandra den vägen till att bli föräldrar som du och jag gör/har gjort, gör oss till något mer ödmjuka föräldrar, tror jag. Därmed inte sagt att det är roligt varje dag att vara mamma ;-).
Skickar en kram!
Anna

Uniflora sa...

Jag vet hur steget tillbaka känns. Jag tar det gång efter annan och snubblar sen fram igen när jag fått känna mig ynklig ett tag. Men på sistone har jag blivit arg på vänner som faktiskt bara klagar på sina barn. Som berättar långt och länge om hur de får sova lite, hur barnen bara trotsar, hur lite pengar de har etc etc etc... Klart jag fattar det inte är en dans på röda rosor, men i de stunder som föräldrarna har det som jobbigast vill inte jag vara nära dem. Jag vill helst slippa höra deras haranger. För som du säger - jag längtar så otroligt efter det eländet.

Jag önskar dig eländet! Så mycket! Kram

Anonym sa...

Känner så väl igen mig, jag vill också ha "eländet", skulle vilja skrika till alla som klagar att vara tacksamma istället.

Kram Maria

Maja Gräddnos sa...

Det är faktiskt en dans på rosor. Två barn har jag, det är fanemej en dans på rosor. Det är jobbigt och tröttande, men det är fantastiskt. Varje dag är det fantastiskt. Visst klagar även jag ibland, man måste få släppa ut lite ånga. Men man bärs av en helt ny sorts gladkraft som gör att man orkar och orkar och orkar. Önskar att du får känna av det hela SNART. Du kommer att bli en fantastiskt mamma. KRAM

MochM sa...

Men man får väl tycka. Och oj vad jag känner igen mig i vad du tycker.

Varje gång jag klagar lite över graviditeten tänker jag "men som jag längtat efter detta" och får dåligt samvete. För det är ju inte otacksamhet som gör att man säger "oj vad jag är trött på att ha ont i ryggen, vakna sju gånger varje natt och ha svullna fötter". Det bara kommer. Men tacksam det är jag.

Vet att även jag fällt sådana kommentarer som du till din syster. Jag gör det fortfarande. Till dom som säger "jamen nu är det ju enkelt, en liten, vänta till ni har tre som oss, då är det riktigt jobbigt". Dom skulle bara veta hur jobbigt det har varit att komma hit. Till en liten bebis. Eller snart-liten-bebis i alla fall.

Önskar dig allt det bästa och värms verkligen av dina kommentarer på min blogg. Tack sötaste!

Kram, m.