tisdag 30 december 2008

Såhär svarar du i telefon...

Jag har just pratat med akutmottagningen på sjukhuset som har den goda äran att vara hovleverantör av dåliga och sämre nyheter åt undertecknad. Orsaken till att det var jag som ringde upp och att jag ringde till just akuten är förstås jul- och nyårshelgerna.

Sköterskan som svarade i telefon blev milt sagt konfunderad av mitt samtal, det var lite av ett "do not call us, we will call you" över det hela.

Sköterskan ville först inte säga något, hummade om att hon vill tala med en läkare, att hon inte kan berätta något och så. Vilket jag har full förståelse för, för det är så det säkert går till i kulisserna då jag tidigare blivit uppringd - att läkaren sagt sitt innan jag fått mina besked.

Så, vi var via ett "jag måste absolut prata med läkaren, jag kan inte säga om resultatet är bra eller dåligt före det. Resultatet kan innebärs åtgärder och jag måste kolla vad vi skall göra nu..."

Ojojoj. Ni kan säkert ana er till skräckscenerna som hann dra genom min arma skalle under samtalet så här långt?!? Allt från att värdet stigit till att de hittat något nytt, väldigt fascinerande, som kunde innebära en invit till ett icke-önskat nyårsfirande.

Men, efter många och några få men, så fick jag åtminstone resultatet jag klockade igår:

Vecka 1: hcg 50.000 (cellgifter)
Vecka 2: hcg 70.000 (cellgifter)
Vecka 3: hcg 60.000 och 50.000 (cellgifter)
Vecka 4: 22.393
Vecka 5: 6.200 (Tack Storkis! Nu har jag lagt till den saknade nollan på slutet!)
Vecka 7: 1.943

Enligt mig är det ett okej resultat. Höftmåttet lär säga att Hcg:t borde halveras vecka för vecka, så det är nästan ett klockrent resultat. Men, det lilla abret (aber, abret?) öigger fortfarande i det att sköteskan ännu ville kolla läget med läkaren - det trots att både laboratorie- och läkarbesök är fastslagna.

Uh. Det var, all min förståelse till trots, ett riktigt präktigt skolexempel på hur man under ett telefonsamtal kan få en god sak att låta åtminstone lite risig.

Sucka mitt hjärta.

Jag hoppas att telefonen inte ringer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte att du behöver oroa dig utan det handlar nog om att sköterskan inte kan detta med HCG. Hon var osäker helt enkelt.

Så sucka inte med hjärtat utan sjung :)

Har du inte glömt en nolla i vecka 5?

Songbird sa...

Hej vännen, det låter väl som om värdet var bra jag tror som storken att sköterskan inte vågar säga nåt utan läkarens approval. Jag tycker alltid att det brukar vara så att sköterskorna inte har nån auktoritet att säga nåt. Jag är jätteglad att du har haft en sån fin jul, läste precis dina senaste inlägg. Tänker på dig och hoppas att de hör av sig snart med besked. Stor kram