onsdag 31 december 2008

Bokslut.

Jag försöker inte göra mig speciell i kväll, också jag vill försöka skriva ner en form av bokslut just idag.

För ett år sedan, på nyårsafton, hade jag nyss inlett mitt första sprayande. En avlägsen bekant ringde mig på nyårsafton för att välkomna det nya året och för att berätta att hon väntade barn. Jag kommer ihåg att jag tänkte att det var skönt att jag redan sprayade, att jag snart skulle vara en av dem som skulle få vänta barn.

Det var så jag inledde år 2008. Naiv, full av tillförsikt gick jag in i det då nya året, det här var året då jag och vi skulle få bli föräldrar. Det slår mig nu, att jag saknar mig så, den jag var då. Jag skulle vilja gå tillbaka till mig själv, jag skulle vilja träffa mig själv för ett år sedan. Jag skulle vilja förbereda mig för ett år sedan på det som komma skulle.

För det kom så mycket, och det som kom, det som hände, det var för mycket och det mesta var riktigt, riktigt dåligt.

Snabbresumén ser ut som följer; tre IVF, en FET, två misslyckade återinföranden, två graviditeter, en operation för utomkvedshavandeskap och en sista graviditet som avslutas per längsta möjliga medicinska variant, som, de facto, fortfarande pågår.

Slutresultatet är inte ens ruta ett, det är minus ruta ett. Under den sista, ännu pågående graviditeten, får jag veta att en graviditet inte längre av läkare rekommenderas, detta i och med faran för mitt liv.

Det är rätt enkelt, att konstatera att år 2008 har varit ett riktigt skitår. Jag har aldrig varit med om något liknande elände tidigare, jag har hatat många stunder av detta pågående apår. Jag är glad att det här skitåret ger vika, att det är året som ger vika och inte jag.

Jag har inte gett vika under det här året, det förundrar mig faktiskt nu. Jag har levt genom hela året, tack vare detta, eller på grund av just detta har jag varit ledsnare än någonsin, min sorg har varit större än någonsin. Men, ändå. Jag finns kvar och skitåret - året som tar stora delar av mina förhoppningar med sig i sin grav - det försvinner. Någonstans inom mig, känner jag stolthet över den oförutsägbara styrka jag funnit.

Det jag också sörjer, det jag också förlorat under detta pågående eländesår, är mitt liv. Jag har helt enkelt inte orkat leva mitt liv under detta år. Jag lider av det, de få som vet, de lider av det, de som inte vet, de lider kanske mest av det. Om jag fick önska mig en sak av det nya året, en inte-barnrelaterad önskning, så är det att jag skall återfå min livslust, mitt engagemang igen. Jag vill inte leva som död.

Det jag gläds över just nu, mitt nyårsfirande i ensamhet till trots, är att jag återfunnit det jag aldrig mer vill eller tänker ta för givet. Min kärlek till min man. Just nu är jag, ut i fingerspetsarna, så övertygad och tacksam över den outsinliga, oceanlika kärleken till just honom, min älskade man.

Han är trygghet, han är värme, han är godhet, han är glädje, han är kärlek.

Jag älskar honom innerligt. Jag förstår det på ett helt annat sätt inför det nya året. Jag är djupt tacksam över att jag får inleda än ett nytt år med just honom vid min sida.

Det mest överraskande året 2008 erbjöd mig, det som gör mig ödmjuk och fylld av värme och vördnad - ja, det är ni, mina bloggvänner. Ni har varit det stöd, den förståelsen, den omutbara och ärliga kompanjon jag behövt just under det här året. Ni är och har varit en sällsam källa till allt det också subtila jag behövt och fått under det värsta året i mitt liv. Ni har fungerat som ljuset i en annars mörk tunnel.

Jag är er evigt tacksam för detta.

Tack för all värme, tack för all kärlek, tack för all omsorg. Tack för den delade sorgen. Tack för den delade glädjen.

Gott nytt år!

7 kommentarer:

Tingeling sa...

Konvalescent som jag är ikväll och därför inte ett av partydjuren som "firar" året som gick, läser jag ditt inlägg ganska omedelbart och ögonen tåras.
Du har gått igenom så mycket elände, skit, crap och obegripligt tunga saker. Jag förstår så väl din känsla av saknad av den man var tidigare. Naiv, oförstörd, hoppfull.
Som du själv så insiktsfullt skriver - du ÄR stark. Utöver det är du sällsynt klok, empatisk, vettig, vacker och underbar som människa.
Det är så fantastiskt ändå att du och din man hittat en ny kärlek och gemenskap till varandra mitt i allt mörker. Fint, viktigt!
Vad gäller bloggvännernas stöd så kan jag skriva under varje ord du skrivit. Oersättligt, starkt, livsviktigt. Ibland vet jag inte vem jag varit idag om ni inte funnits.
KRAM Eludie och ett GOTT, ANNAT år 2009! Ett bättre sådant. Så ska det bli.

Anonym sa...

Jag har läst här ett tag, men aldrig kommenterat men nu alldeles i början på det nya året gör jag det. Jag vill bara säga att jag önskar dig allt gott och att din livslust kommer tillbaka trots allt övermänskligt hemskt som hänt dig (och som inte borde hända någon). Tack för att du skriver så fint om ditt liv och för att du är en så varm och levande människa.

Anna sa...

Vilket otroligt starkt och gripande inlägg, Eludie! Valda delar kunde ha varit skrivna av mig, jag känner igen mig i så mycket av dina tankar!
Jag önskar Dig och maken allt det bästa under 2009!
En stor och varm kram!

Anonym sa...

Ja du vännen, jag nickar istämmande i Tings ord om dig. Stark, klok, empatisk, vettig, vacker och underbar. Det har varit ett sant nöje att få lära känna dig och jag hoppas innerligt att jag får läsa lika mycket av dig det kommande året. Att gå rakryggad ur askan är obeskrivligt svårt men du gör det! 2008 ger vika, inte du och det firar jag av hela mitt hjärta.
Kram på dig!

Anonym sa...

Jag blir så uppriktigt ledsen för din skull och din blogg berör mig djupt. Jag hoppas att ni får ett bättre år 2009 och att ni orkar lägga 2008 bakom er. Styrkekramar

Kapybaran sa...

ett 2008 som ditt borde ingen behöva uppleva.
ting formulerar sig, som alltid, klokt och bra och jag håller med henne om allt.
KRAM och GOTT NYTT -du får ett fint 2009, det måste du!

Songbird sa...

Av hela mitt hjärta önskar jag dig ett 2009 där din livslust återfås med besked. 2008 hittade du din styrka, du har blivit mer prövad än någon människa borde bli. Men i och mellan raderna finns det så mycket styrka och så mycket själ att jag inte kan förmå mig att känna mig orolig. Jag är övertygad om att livslusten kommer att komma. Jag är så glad att du har återfunnit din starka kärlek till din man och kanske är det ur den som lusten kommer att spira. Och ur kärleken till dig själv, som du inte får glömma bort för du är en fantastisk fin och insiktsfull människa! Tack för att jag fått ta del av ditt liv och dina tankar de senaste månaderna.

Kramar Songbird