tisdag 16 december 2008

Kattguldet som glimmar.

Åh, jag låter så sniken i mitt inlägg jag skrev igår.

Signora, du är inte av "den värsta sorten", så absolut inte. Tvärtom. Det jag har svårt för är människor som inte tänker sig för, som inte har det i sin tankevärld, att just deras barn inte är en gåva till hela världen. Att barn, också deras barn, tvärtom kan kännas som småsmå knivar under naglarna på till exempel mig.

I och med att jag låter så arg, jag inser att det låter som om jag vore arg på barnen, på barn i allmänhet, så är det inte barnen jag argar mig över. Det som gör mig ilsk är de fullvuxna som inte tänker tanken till slut.

Uniflora, därför håller jag till tusen procent med dig, ditt förslag på julkortmotiv är underbart! Jag tror att alla släktingar och vänner kommer att älska julkortet som föreställer Eludie av årsmodell 2008 - 15 kilo tyngre än i fjol, vit och valkig, glåmig och med håglös blick. Är månne texten "Finns det några snälla barn där? Här har de nämligen inte synts till." för mycket?

Samtidigt förstår jag att alla inte är handikappade på samma sätt som jag, och många av oss. Med handen på hjärtat - hur handikappanpassat tänker jag själv? Gör jag det i alla situationer? Inte mycket och nej är svaret på frågorna jag ställer mig själv.

Det som gör min och vår situation än lite svårare - också för andra - är ju att vårt handikapp inte syns.

Så, jag måste komma ihåg det - att man tyvärr inte lär sig den här respekten med modersmjölken. Det är ingen som lär "de andra" att det faktiskt är fult att peka finger på oss barnlösa.

Jösses, jag slöddrar och dribblar löst med både tankar och ord i kväll.

Innan jag släpper lös kattguldet som glimmar, vill jag bara konstatera att jag jobbar på ett underbart ställe - idag kungjordes nyheten att min arbetsplats beviljar fädren pappaledigt med lön i framtiden. Samtidigt som det planeras ett eget dagis för personalens barn.

Och, det här är fantastiskt, det tycker till och med jag. Men ändå, det finns en pipig, sliten stämma i mig som kvävt skriker; men, men jag då?

Vad får jag då?

Samtidigt, så försöker jag agera i mitt team också, se till att kvinnor, män, familjer som blir större - att de skall kunna bli det under så bra, trygga och välordnade förhållanden som möjligt. Jag tycker att det är något jag vill satsa på, i synnerhet som kvinna, som före detta ung kvinna
vill jag vara så anti-trend som möjligt. Jag vill inte vara den som bekräftar att unga kvinnor är rädda för att bilda familj, som blir utan jobb för att de vågar satsa på det viktigare - tyvärr verkar det ju fungera så.

Jag skulle ju berätta om kattguldet:

- min man. Herre du milde så jag älskar honom just nu. Vi gör varandra så gott för tillfället. Vi till och med skrattar och busar. Vi kramas. Vi pussas. Vi är tillsammans. Jag tackar för varje stund tillsammans med honom just nu.

- mina vänner, i synnerhet "de som vet". Jag avslöjade mitt bloggande - och mitt liv - för en av mina finaste vänner för några dagar sedan, det är första och enda gången jag gjort det, och hennes svar är så varmt, så empatiskt, så stort och fullt av känslor att jag börjar gråta var gång jag tänker på henne. Jag är så otroligt tacksam - bara så du och ni skall veta.

- min chef. Som efter några veckors semester och min frånvaro från jobbet är så otroligt bra på att handskas med mig. Hon är rak och varsam i samma stund. Jag är så oerhört tacksam.

- vi har fattat ett beslut om hur vi går vidare i adoptionsprocessen. Vi har två besök med serviceinstansen bakom oss och har nu valt vilken väg vi skall vandra. Jag och vi är rädda och osäkra, men på skeva ben viker vi in på den stigen.

Så det finns orsak att leva detta livet, det finns små, små delar som är en fortsättning på det liv jag har att leva.

6 kommentarer:

Signora sa...

Jag blir glad av ditt inlägg. Även om ditt liv inte är som du önskat har du mycket guld som glimmar. (Du glömde förresten hästmulen på listan). Allra gladast blir jag för att ni går vidare med adoption. Jag förstår att det inte alls är vad du, ni, tänkt er, men ändå. Jag blir glad. Jag har ingen erfarenhet och jag hoppas att jag inte trappar på ömma tår, men fördelen måste ju vara att ni vet säkert, till skillnad mot olika behandlingar, att ert barn kommer till slut. Så det blir en dagisplats till er också. ;-)

Stor kram!

Uniflora sa...

Kram kram kram kram kram!

Så härligt att ni är glada tillsammans nu.

Jag väntar på julkortet!! :)

Petra sa...

Du låter inte alls sniken! Tvärtom tycker jag du beskriver dina känslor väldigt balanserat och nyanserat! Enda gången jag verkligen studsat till (som ny i IVF-träsket i våras) var när jag läste inlägg från ofrivilligt barnlösa kvinnor som ondgjorde sig över gravida kvinnor de såg på stan. Hur de nästan hatade dessa kvinnor och deras magar. Det gjorde mig väldigt illa till mods - i synnerhet när jag några månader senare själv gick där med magen i vädret. Det blev nästan en tvångstanke hos mig, det där att det kanske fanns kvinnor som verkligen hatade att se mig och min mage. Men jag förstår ju samtidigt så väl att man blir känslig och kanske i vissa fall t o m bitter. Herregud, jag tänker ofta att det egentligen är grymt orättvist att just jag och min man lyckades på första försöket när det finns par som i princip känner att de inte kan leva om de inte får bli föräldrar. Vi hade överlevt ändå, även om vi så klart är jätteglada över att allt gått bra så här långt. Jaja, nu svamlar jag en massa. :-) Jag ville ju egentligen bara säga att jag tycker du skrivit väldigt fint om dina känslor.

Anonym sa...

Jag blir bara stum av beundran när jag läser dina inlägg, över hur du hanterar det hela. Hur du orkar se att det finns saker i livet som glänser och glimmar och glädjas över det. Fantastiskt. Alternativet är, antar jag, att (bara) älta det svarta, och det är ju inget vidare. Att du orkar välja guldet! Stum som sagt. Av uppriktig beundran. /Miljas

Anonym sa...

Du är en fantastisk människa och du och din man blir de de bästa barn till de barn som kommer till er.

u

Anonym sa...

Öh, jag menar såklart föräldrar :)

u