tisdag 6 maj 2008

Då det hugger i hjärta och själ

...då är det lika bra att hugga i. Praktiska saker och arrangemang.

Före jag gör det, några konstateranden om senaste veckas asdåliga resultat: jag känner mig fullständigt icke-fungerande, som kropp, som kvinna. Skuldkänslorna är enorma, skammen likaså - att misslyckas är något jag inte tar särskilt lätt på - att misslyckas med något såhär stort är svårt.

Det blir liksom ännu svårare av att arrangemangen nu var så strålande, det känns som om det bara är jag som kan få två fina embryon att förtvina, dö och försvinna. Att det inte finns något jag kan göra "för att uppnå bättre resultat" förvärrar situationen, det finns inget jag kan göra för att späka mig själv till högre prestation.

Det är klart att jag sörjer det skedda. Jag har gråtit oceaner. Jag befinner mig på stället där det är så svart och allt känns så onödigt. Men, min man sörjer det här djupare än jag gör. Hans sorg är så mycket tyngre än min egen, jag tycker att det är tyngre att känna hans sorg än att bära min egen.

En sak är klar - vi kan inte längre hålla det här för oss själva. Vi måste berätta om det här, hela situationen åt någon, annars blir spiralen, den nedåtgående, för brant. Se, där, en ny tanke.

Jag sysselsätter mig mig med praktiska saker, att hugga i brukar hjälpa. Jag plockar upp adoptionsprocessen igen, jag står fortfarande i ruta 1 - jakten på ett läkarintyg fortsätter. Jag skall prata med akupunktören. Jag skall boka tid för efterträff med min IVF-läkare.

Blödningen, beviset för ett misslyckande, är i full gång. Den gör ont som fan.

4 kommentarer:

Barnets mamma sa...

Åh, vännen..... Jag vet inte vad jag ska säga.. Det finns ju inget att säga som kan trösta...mer än att det är inget du gjort eller inte gjort som har orsakat detta. Om det funkar eller inte beror på en rad slumpar och omständigheter som är utom din påverkan. Det handlar dessutom säkert väldigt mycket om tur eller otur...

Jag hoppas att ni tillsammans hittar krafterna att fortsätta i er kamp efter ett barn. Oavsett vart barnet kommer att komma ifrån...

KRAM

Anna sa...

Jag känner så väl igen dina tankar, men det är ingen tröst för dig....
Jag hoppas att ni ska hitta den väg och det sätt som ska ge er erat efterlängade barn och älskade unge!!
Kramar.....

Anonym sa...

Vännen, snälla förebrå inte dig själv! Förstår känslan, eftersom jag har den själv, men det betyder inte att den är sann. Kan inte skriva något som hjälper, det vet jag. Vill bara du ska veta att jag tänker på dig.
Kram

Anonym sa...

Oj om jag visste den magiska formeln till att må bättre.
Men den finns tyvärr inte. Det är ett måste att ta sig igenom den där smärtan efter ett misslyckande.
Tack och lov lättar den tyngsta känslan efter några dagar, men lätt blir det inte. Och dig själv blir du aldrig mer. I alla fall inte den naiva, "oförstörda" du. Så pass mycket sår i själen lämnar den här cirkusen. Tyvärr.
Jag tänker på dig.
KRAM.

Oinloggad Tingeling
(www.tingeling1.wordpress.com)