måndag 19 maj 2008

We have a plan...

...and I have dream.

Nej, inga drömmar, men nog en ny tidsplan!

Jag har träffat min IVF-läkare idag, jag måste säga det än en gång - hon är underbar! Det var ett "snack-läkarbesök", inget gjordes egentligen.

Först av allt ville hon påminna mig om att - i enlighet med all statistik och sättet på vilket min kropp reagerar - det här kommer att gå bra. Att vi kommer att bli med bebis.

Hon undrade också hur vi, i synnerhet min man, tog det senaste negativa beskedet. Hon verkade glad över nyheten att vi berättat för min mans föräldrar vad vi går genom.

FET-premiär blir det för mig, det är FET som är följande steg! I frysen finns två embryon - och för läsare som tycker om statistik, följande lilla inforuta:

- 60 % av embryon klarar av upptinandet
- 25-30% chans att bli gravid på frysfackanslutna

Statistikavsnitt slut.

Senaste höst - i december, jag har inte hållit på med det här i tusen år än!!! - då den grundliga hälsokontrollen genomfördes på mig hade jag lite låg produktion på sköldkörtelavdelningen. Idag togs ett nytt blodprov, detta för att kolla om det skulle löna sig att sätta in medicinering för att få nivån korrigerad. Min IVF-läkare sade att en lågproduktiv sköldkörtel kan leda till att kroppen fungerar avvisande på främmande grejer som till exempel eskimåer. Som synes på texten här intill så fattar jag inte riktigt allt, men, allt som går att kolla och allt som går att kurera - välkommen hit bara.

Så, blodprov taget och resultatet kan jag kolla i samma veva jag börjar medicinera för FET.

Tidtabell enligt följande:

- mensens första dag, ring läkaren. Får resultat på sköldkörtelprovet. Eventuell medicinering och kortisonkur inleds.
- mensens andra dag - zumenonkuren inleds.
- ultraljud dag 11-12 i cykeln, besked om inledning av Lugesterongrejande.
- FET om FET-guden så önskar. FET i vecka 25 eller 26. Om bägge eskimåerna välkomnar varmare temperatur med liv i behåll skall bägge flytta in i blötområde som enligt akupunktören är för varmt...

Det är min tidtabell fram till midsommar och semester.

Utanför FET-världen kan rapporteras att det att vi INTE utnyttjat ägglossningstidevarv anno maj månad ledde till ett sängvärldskrig i går. Varför skall vi alltid, alltid tajma grälen till läggdags?

2 kommentarer:

MochM sa...

Men vad bra! Det händer ju grejer och läkarna är positiva! Var det du med och bli inte tokig på kuppen av allt grubblande ;o)

Klart grälen ska komma vid läggdags och spöka till. Lagen om allts jävlighet du vet...

Håller tummarna för era små frusna rackare!

Kram, m.

Barnets mamma sa...

Ja! Vad trevligt med lite positivism! Klart att ni kommer att lyckas =) Förr eller senare...