tisdag 27 maj 2008

Ledsenblogg.

Äh.

Det blir en ledsenblogg. Ledsenbloggen är inte en ledsenblogg på grund av det sedvanliga, utan på grund av helt normala saker. Saker som eventuellt också drabbar helt vanliga människor?

Vad vet jag om vanliga människor?

Hur kan det vara så svårt att bära ansvar? Varför är det så motigt att erkänna att man kanske felar? Ärlighet är det som skall vara längst, varför används då ärlighet så lite som möjligt?

Medveten om att jag eventuellt låter stöddig, men, jag anser att jag oftast är ärlig. Att jag erkänner då jag har gjort ett misstag eller ett fel. Jag försöker bära mitt ansvar och erkänner härmed att ett fel jag ofta gör är att jag ibland också tar över andras ansvar.

Jag har alltid varit en väldigt svartvit människa. Rätt är rätt och fel är fel. Rättvist tycker jag dessutom att det skall vara. Jag har, till exempel under terapin, försökt runda av de vassaste ändorna i svartvitheten - helt och hållet grå vill jag absolut inte bli - men, det är svårt.

Det är svårt att hålla balansen, det är svårt att inte bli som de andra.

Jag har, under de senaste dagarna, blivit uppmärksammad på det som en del kallar min styrka och det den andra delen kallar för elakhet / förmåga att manipulera.

Det är en styrka, att få människor runt en att göra stordåd, saker som de själv inte trodde att de skulle göra? Det är en förmåga att värna om, att man kan få människor i ens närhet att göra bättre, bli starkare?

Det trodde jag i alla fall. Det vill jag tro på i fortsättningen också.

Att styrkan har en baksida, att den kan uppfattas som något helt annat, som stavas manipulation och / eller elakhet känns tungt.

How come things come out so wrong?

Det är, ett helt ärligt dilemma för stunden, för denna dag.

Jag inser själv att det skallar för döva öron, om jag är tvungen att upprepa det om och om igen - att jag bara vill gott?

Som i en av situationerna jag befann mig i här en dag, jag fick höra att "det är klart att det blir så då du kommer in i ett rum, du får ju alltid saker att hända, du får alltid som du vill".

Om motsatsen till detta ovan stående är att jag skulle vara den omkring vilket inget händer, där allt stannar av, då tror jag faktiskt att jag föredrar att fortsätta vara den manipulativa häxa jag tycks uppfattas som.

Äh. Jag känner mig så gammal. Så trött på tjafs på tarvlig, respektlös nivå. Vad hände med det enkla "det du inte kan säga om mig, till mig, det skall du inte heller säga till någon annan"?

Utanförskap. Det är såhär det känns. Så välbekant.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Hejsan! Har hittat hit nu.

Mähän är det värsta jag vet. Stå på dig och fortsätt låta din energi spridas. Verkar vara en passiv skara kollegor du har fått kritik ifrån. Skaka av dig ledsenheten illa kvickt och var stolt över att du faktiskt får saker och ting gjorda.
Kram, Kaica

Anonym sa...

Hej.

Jag har nyligen startat upp en sajt på iFokus.se om barnlöshet, infertilitet och allt
runtomkring dessa ämnen.
Jag hittade Er sida och lade in en länk från min sajt till er websida.
Är detta oki för Er och skulle ni kunna tänka er att lägga en länk på er sida till min?

Länken är

Barnloshet.iFokus.se

Och jag kan skicka ett par banners du kan använda om du skulle vilja.

Jag har gärna kvar länken till er även om ni ej vill länka tillbaka då jag finner er
sida mycket informationsrik.

Mvh
Marika "Ioma" Lantz
Sajtvärdinna för
Barnlöshet iFokus

Barnets mamma sa...

Tråkigt att du känner dig ledsen fortfarande.. Finns inget mer att säga än att jag hoppas att du hittar tillbaka till dig själv snart igen.

Åsa sa...

Det är en fin balans mellan sina bästa egenskaper och sina sämsta. Ofta är det bra att vara pådrivande, men samtidigt får man inte köra över folk, man ska vara lyhörd etc etc... Det är en svår balansgång. Men jag tycker du ska fortsätta vara du! Fortsätt vara den pådrivande. Om folk har problem med det så måste de säga ifrån! Det är inte upp till dig att mjäka om. Var stolt över din förmåga! Kram!!

MochM sa...

Du måste få vara du, låt andra säga vad dom vill.

Dom som inte kan säga vad dom tycker TILL EN istället för OM EN är inte värda att ha kvar i sin närhet.

Att bli orättvist behandlad är det värsta jag vet och det är vad du verkar ha blivit nu. Jag blir arg å dina vägnar.

Stå på dig och sköt om dig!

Varma kramar, M.