måndag 7 juli 2008

Ruta 0?

Jag inser att jag inte borde gjort det, segervisst konstaterat att det andra graviditetstestet visade starkare plus än det första, att jag inte borde ha dragit ett suck av lättnad så snabbt som jag gjorde det.

Jag förde min man till jobbet idag, så pass tidigt att jag gick och lade mig för att sova några timmar då jag återvände hem. Jag drömde en av de obehagliga drömmarna jag ofta drömmer då jag somnar om - i den här versionen vällde det fram tjockt, mörkt blod i mängder ur mig. Den första känslan i drömmen var det totala fallet in i totalt mörker. Den andra känslan var - förstås - outsinlig lättnad - jag insåg att jag drömde.

Det är därför det var så förkrossande att gå på toaletten - i det vakna och verkliga livet - för att inse att avtrycket på toapappret var ett rosagenomskinligt klet. Som nu har övergått till ett rätt rejält rostbrunt - det ser alldeles ut som det brukar då mens är i antågande.

Fan också.

Jag vet det fortfarande, att det kan finnas rester som skall ut av det som inte skall finnas kvar, att det kan handla om en osäker slemhinna, att det till och med kan komma rikliga blödningar - och att det ändå kan resultera i alldeles underbara bebisar.

Men, med en skärande oro i magen - hur skall man kunna urskilja mensont då hela kroppen skriker av psykisk smärta? - och ett regelbundet hysteriskt checkande av trosan - är det det så otroligt svårt att inte kasta in yxan just nu.

Nu börjar jag tydligen gråta också. Att det här skall vara så otroligt orättvist hårt och jävligt.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller tumarna för att din/dina små stannar, har själv blött med mina två från tidig grav till och med som mens och visst kan det gå bra endå.

Anonym sa...

Hej Eludie,
Jag har aldrig kommenterat här förut men om jag får önska får du får gå och vara orolig i många månader till. Jag hoppas på dig och med dig. Det är din tur nu!
Katarina

Anonym sa...

Vännen! Har inget klämkäckt att komma med, vill bara säga att mina tummar är dina framöver. Förstår så väl att du är orolig. Stor kram

Thibb som... sa...

Ojojoj, vet inte vad jag ska säga/skriva. Hoppas bara att dina hyresgäster stannar och att det bara är något temporärt. Hörde från in IRL-väninna att hon hade blödningar från dag 1 till förlossningen... Tänker på dig o önskar dig all 'kvar-sittning' du kan få, kramisar!

Anna-Bell sa...

Åh gumman vad jobbigt! Tyvärr kan jag inte ge dig något som låter vettigt. Det enda är att väta och det är ett helvete.

Tortyr är ordet! Jag håller mina tummar!

Mary sa...

Jag håller tummarna STENHÅRT! Hoppas innerligt att det går vägen. Min första grav=inget blod=missfall ändå (missed abortion tror jag det heter). Grav 2=blod=fullgången graviditet. Mental tortyr, fy f-n. Var rädd om dig!

Anna sa...

Nääää, vad jobbigt! Jag håller tummen som alla andra här inne för att Ture och/ellerFrank klamrar sig fast!
*kramar om*

Lilla J sa...

Nej nej nej! Jag håller tummar och tår för att det "bara" är lite blödningar och att knodden/knoddarna där inne sitter där den/de ska!!
Kram

Tingeling sa...

Åh nej vilken tortyr!
Önskar verkligen att det här ska gå bra till slut.
Stor kram och varma tankar.

Signora sa...

Men va fan!!! :-(

Hur har det gått idag? Har blödningen upphört? Håller tummar som alla andra.

Anonym sa...

Hur har det gått??? Håller ju tummarna stenhårt, de är alldeles blåa!
Anna-Bell

Unknown sa...

Hoppas att du mår bättre nu. En av mina närmaste väninnor störtblödde vid två tillfällen och nu har hon världens sötaste lilla tjej. Det kan gå bra!
Kram, Kaica

Anna sa...

Tänker på dig och hoppas att det går bra....*kramar om*