måndag 9 juni 2008

Varför är det svårt att sova fel tid på dygnet?

Varför drabbas man av sömnsvårighet just på natten, då man borde sova? Om någon erbjöd mig möjligheten att sova nu, skulle jag somna bums.

Jag har tidigare lidit av grava sömnproblem i tre-fas. Sömnsvårigheterna kom som ett trevligt bihang till depressionen jag led av för några år sedan. Då gick jag på både insomnings- och sömntabletter.

Då jag började må bättre avvecklade jag också min fäbless för beroendeframkallande sömnpreparat - jag ersatte medikamenten med meditation. Efter inledd meditering har jag sovit som en litet barn, natt efter natt.

Nu verkar det som om det inte kommer att vara lika lätt att sova just nu eller i framtiden. Det handlar om en enkel störning i en fas. I all sin korthet; just då jag håller på att somna, så väcker jag mig själv. Det behövs bara en tanke, det behövs bara ett ljud - ibland vet jag inte vad det är som är som rycker upp mig och mina sömnrötter ur John Blunds varma omfamning.

Efter att jag vaknar till denna ena gång, då är det mycket svårt att somna om. Är det en enkel natt så är det blott mina tankar och ett för varmt täcke som håller mig vaken. Är det en mer utmanande situation, så är det som det var nu i natt - blixter och dunder och en katt som verkar ha urinvägsinfektion på gång igen. Om det är någon som vet hur man i ett hus där elen har gått på grund av åskväder hittar kattmedicinen och får medicinen i rätt katt - ja, meddela gärna mig!

Inget ont utan något gott, samtidigt som jag jagade katten för att få in medicinen i katten kom jag ihåg att jag glömt att inmundiga min egen klimakteriemedicin (som kan leda till både blodproppar och bröstcancer...)

I listan över saker som karaktäriserar mig som ofrivilligt barnlös:

32) Jag har svårt att sova OCH mitt skåp är till bredden fyllt av sömnmediciner som jag INTE tar.

1 kommentar:

MochM sa...

Hej fina du!

Det där låter ju helt makalöst jobbigt. Jag vet själv hur jag är när jag inte fått sova, hörde jag någon säga ragata?!

Går det inte att göra något åt den där störningen, skicka den på porten och låsa den ute eller liknande..? :o)

Hoppas du får sova sött i natt!

Kram m.