söndag 8 juni 2008

Hurra, snart är det måndag.

Det är säkert helgerån, men jag säger det ändå - jag är så glad över att det är måndag i morgon!

Helgen har varit full av sysselsättning, jag tror att vi gjorde någon form av försenad, ickeplanerad vårstädning. Hela lördagen och halva söndagen har jag städat skåp, skurat badrum och ja, sysslat.

Nu, nu har det varit lugnt och tyst i några timmar. Jag tror att vi båda tycker att det är lite obehagligt att inte ha något att göra, jag vet att jag tycker att det är skrämmande. Jag är rädd för att allt - livet, äktenskapet, jag - allt - känns meningslöst om och då jag stannar upp. Än räddare är jag för att min man känner precis på samma sätt. Mig är det egentligen ingen fara med, mig kan jag alltid tackla. Men, det är värre med min man - honom eller hans känslor kan jag inget göra åt.

Min rädsla för att han innerst inne känner samma skräck som jag, får mig att bli ett lealöst våp. Jag är så enerverande då jag söker bekräftelse. Jag hör och ser det sig, men jag kan inte hindra mig själv från att bete mig som ett dreglande fån.

Jojo, det finns säkert en och annan som vill påminna mig om de inte allt för gamla inläggen om hur stark och modig jag är...

Jojo. Det är jag på jobbet och all annanstans än hemma.

Barnlöshet borde förbjudas, det är inte klokt att vettiga och ovettiga (?) människor skall stå ut med det här.

Jag vet inte om jag läser tokfel på och mellan raderna idag, men jag tycker att alla de bloggar jag läser skrivs av kvinnor som har världens mest underbara män och kvinnor vid sina sidor. Jag vill också kunna skriva att "vi har i alla fall kommit varandra närmare under det här". Absolut inte, vi åker racerfart i helt egna solokurvor.

Med hopp om att alla fantastiska kvinnor som läser detta, som bloggar om barnlöset, som inte bloggar om någonting, missförstår mig rätt. Jag är absolut glad om motgång stärker ett förhållande, definitivt. Just nu är jag - öppet, as I hereby solemnly declare - så förtvivlat avundsjuk på er som upplever att ni kommit närmare varandra under eller efter en kris.

Jag inser också att precis var och en - i min situation eller annan - befinner sig i tillfällen då man bara kan ställa sig frågan, skall det vara på detta viset? Och man svarar ja. Ja, det gör jag också. Men, just nu, med "här växer avund klar och grön", då vill jag bara lägga mig ner på golvet och skrika.

Jag vill också. Då jag nu håller på författar min julklappslista kan jag samtidigt passa på att önska mig en man som pratar självmant, gärna i hela meningar. Går det att förena med en puss eller två, blir jag salig. Kramas, gör han det också, ja då är jag såld.

Det enda som är sålt just nu, det är smöret. Pengarna tappade jag.

I morgon är det måndag. Äntligen.

6 kommentarer:

Thibb som... sa...

Halloj,

vet egentligen inte om det tröstar dig att höra att 'alla' inte har världens underbaraste vid sin sida, inte ens när det lyckas... Jag har ju - tack och lov - inte upplevt nedåtbanan (ännu?!) och an ju bara undra hur vi hade funkat då?! Om vi inte klarar av att funka när saker faktiskt går 'vår väg'... Jag hoppas på tid och styrka, vad annars kan jag göra? Önskar dig detsamma! KRAM!

Anonym sa...

Önskelistan kan du skicka in till tomten i mitt namn också.

Jag tror många som skriver om sina härliga äktenskap och relationer i bloggvärlden kryddar friskt. Eller - ialla fall utelämnas de beskaste elementen.

Anonym sa...

Menar inte alls att snoka vännen, men har ni blivit erbjudna någon slags samtalshjälp under tiden? Hörde att vissa blir erbjudna det. Kanske kan hjälpa?
Kram på dig!

Eludie sa...

Saga, du snokar absolut inte! Jag har föreslagit det, pratat om det - att det skulle vara bra att prata. Tillsammans eller för oss själva.

Jag tycker att jag själv pratat färdigt, de två sista åren av terapin bestod till stora delar av prat om barnlösheten.

Min man, jag vet inte om det är typiskt manligt längre - han vill inte prata med främmande människor. Inte ens om detta.

Signora sa...

Hej!

Jag läser din blogg (har sträckläst hela) och är nog en av de kvinnor som inte står på din 10-topp-lista just nu.
Varför? För det första har jag redan en son som kom till genom spontan graviditet efter sju försök. För det andra har jag bara varit "sekundär barnlös" i drygt ett år och gått igenom tre inseminationer, ingen ivf. För det tredje tvivlar jag inte på att vi kommer få fler barn - förr eller senare. Och för det fjärde (eller som effekt av ovanstående) så märks det ingen negativ skillnad på förhållandet heller.

Läskig människa alltså! Helt klart en sådan som du inte orkar med just nu. Med all rätt!!!

Så jag tror inte att jag vågar mig på att säga att "jag förstår hur du känner" eller komma med några käcka förslag. Men jag förstår att det är ett helvete på jorden och din smärta strålar ut ur din text.

Jag vill bara att du ska veta att jag läser och håller mina tummar för dig, ert förhållande och att livet vänder!

Vänligen,
Signora

Anonym sa...

Min man har sagt EFTERÅT (vi har ivf-tvillingar årsmodell -99) att det var så svårt för han inte kunde/visste hur han skulle stöda mej mitt i krisen i min djupa sorg.

Men DÅ. Då kunde han inte säja just nåt alls... Den tär på förhållandet, den jäkliga bergochdalbanan man åker i när man håller på med barnlöshetsbehandlingar.Och eftersom mycket av vården riktar sej på kvinnan, står maken kanske handfallen och (som han tycker) onyttig brevid.

Det skulle faktiskt hjälpa om de kunde tala. Männen. Men det är inte så många som kan det... Så är det bara.

Håller tummarna...

Lilleskutt
som nuförtiden även är välsignad med en härlig liten son till: P, född i Thailand. (Detta säjer jag absolut inte i meningan att skryta, utan för att säja att det kan finnas många vägar till att bli lycklig).