måndag 7 september 2009

Saker man ser...

...då man är ensam hemma.

Bananflugorna.

Jag och vi är ganska renliga av oss. Vi är rätt husliga och tycker om ordning och reda. Min man och jag - inte bananflugorna och jag... Så, det är inte helt överraskande att jag anser att bananflugornas landningsbana just hemma hos oss, att det är ett personligt påhopp. Jag tycker att det är ytterst opassande att dehär flugtygen kommer här och har ett "oj, mums, så skitigt och gott ni har det här inne" skrivet över sina små anleten.

Just nu är vi det läget att vi försöker stirra ut varandra, men jag är tvungen att meddela att de är betydligt fler än vad jag är... Så, nu behöver jag er hjälp - ur får jag livet ur dehär vingaburna eländesdjuren? Om tipset är ekologiskt och inte förorsakar lång och utdragen smärta är jag glad.

8 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Man kan dränka dem i vatten, vinäger o diskmedel eller öl med lite diskmedel i. Tips att ha blandningen i en skål och inte ett glas,så man inte råkar svepa häxblandningen en mörk natt....

Petra sa...

Frågan är om det är bananflugor (svarta) eller ättiksflugor (rödbruna)? De sistnämnda är hopplöst svåra att bli av med men brukar försvinna när det blir kallt ute. Annars gäller det att låsa in all mat, hålla slasken/diskbänken skinande ren och inte låta glas med dryck/flaskor stå utan lock.

MDB sa...

Har inte testat det själv, men läst att man kan lägga kryddnejlikor i en skål i köket.

Jag läste också på samma ställe att
bananflugorna lägger sina ägg under silen i vasken, och att man ska hälla kokande vatten där.

Eludie sa...

Det ante mig, att jag kan lita på er! Nu står skålen med cocktail gjord på Anna-Karins recept på diskbänken! Jag har redan dränkt en!

På Petras råd har jag undersökt flygfäna noggrannare - och jag tror jag skall lägga in en tipsrad den här veckan, vi är invaderade av både svarta och rödbruna!

Kryddnejlikorna var ett nytt tips, skall ta till det om drinken inte hjälper. Vi brukar skölja ur vasken med kokande vatten som blir över då vi kokar vatten till te eller kaffe - så, vi talar om tusentals flugor i en smäll!

Tack, rara ni!

Anonym sa...

Min man dammsög upp dem när de invaderade oss (med enbart röret, inget munstycke), men det gällde att vara snabb för de var smarta. Och man är tvungen att få alla, annars förökar de sig...
Lisa

Alice sa...

Jag har tyvärr precis samma problem hos mig, usch och fy! Tack för alla tipsen, jag ska också preparera en skål till de små odjuren!

Eludie sa...

Ålderdomshemmet, hejhej. Tro det eller ej - men, jag hittade ett flugpapper (!) i städskrubben! Jag har bestämt för mig att vi hade samma problem med flugorna i fjol. Nu hänger det också på paradplats och alla flugor har dragit sig tillbaka för att följa med mitt följande motdrag. Det är en spännande kamp.

Anonym sa...

En vinflaska med en slurk (typ 3 cm)kvar på bottnet, eventuellt med en tratt i flasköppningen (för att göra inflygningen lätt och utflygningen svår!).:D

Funkar hos oss. Färgen på flugorna har jag dock ingen koll på...