söndag 4 oktober 2009

Höststorm.

Vi har fått njuta av en riktig höststorm i natt. Tyvärr sov jag genom största delen av blåst och regn, så nu är jag glad. Jag är glad över att stormen ser ut att stiga igen. Kontrasten mellan mörkret, regnet och blåsten ute till värmen och tystnaden här inne är skön. Jag vill passa på att anmärka att jag inte sitter i under läslampan i bokfåtöljen, jag läser inte en bok, jag har inte en pläd virad om benen, jag har inte tänt ljus och jag dricker inte rödvin - är det inte den ramsan man skall förknippa med en person som tycker att hösten är skön?

Äh, jag tycker bara att det är skönt att vara inomhus då det är busväder ute. Ibland tycker jag också om att vara utomhus i busväder.

Det om hösten. Idag firas den internationella Djurens dag. Det får mig osökt att tänka på finaste kattherrarna som firar sin första Djurens Dag i katthimmelen. Jag tänker fortfarande på de finaste varje dag.

I och med att sommaren övergått i den första nya årstid, hösten, utan kattherrarna, har minnen pockat på, på helt nya områden. Vi har tagit i bruk vår bastu och första gången vi badade bastu fick jag fatt i mig själv att vänta på att den bastande kattherren skulle öppna dörren för att värma sig lite. Det gjorde han under sina sista levnadsår, badade bastu med oss.
Jag hällde upp torkade bananskivor i en skål igår, och ljudet påminde om det ljud torrfoder mot skål gav upphov till - och jag såg framför mig hur kattherrarnas öron spetsades då de hörde det ljudet.

Jag saknar dem så att tårar fortfarande stiger i mina ögon då jag nu skriver dessa få ord om dem. Det gör inte så ont längre, men jag saknar dem fortfarande oerhört mycket.

Jag hoppas att kattherrarna i katthimmelen får fira med fisk under sin första dag i det himmelska firandet av Djurens Dag. Jag hoppas att alla djur i det jordliga firandet också får det absolut bästa.

1 kommentar:

loba sa...

Ditt inlägg väcker saknaden efter mina egna fina fyrbeningar däruppe i Katthimlen. Säkert har de det bra därborta, med hur mycket jakt och färsk fisk och godis som helst.
I allafall vilar de tryggt i våra hjärtan.