torsdag 7 februari 2008

Bakgrund 3

Förlåt, förlåt, förlåt.

Jag borde veta bättre än att skämta om jungfrufödslar och jesusbarn - jag blev direktstraffad, eventuellt av Gud själv. Vi var till vår läkare på efterbesök igår. Besöket efter vårt negativa besked i fredags.

Fasiken också, jag och vi som just hade lyckats skrapa ihop resterna av oss, blev direkt skickade in i den grå, blöta, tunga ledsenheten igen.

För, vår läkare, som är fantastisk - var förstås rätt ledsen hon också. Hon kunde inte ge oss ett svar på varför vi inte lyckades denna första gång. För första gången nämnde hon att min ålder (37 år) kan påverka mina ägg så att de är "svagare" - det har hon inte gjort tidigare. Se där! En ny sak att vara noijig över... Vår läkare säger att alla de första tre IVF:arna har lika stora chanser att lyckas. Och vi har bränt den första gången med det sämsta möjliga resultatet. Vår läkare kommer att byta attackstil nu inför IVF nummer två. Nu blir det korta modellen. Vår läkare hoppas att korta metoden, med Menopur, kan ha en positiv inverkan på kvaliteten på mina ägg.

Men, sen. Glädjeämnet nummer ett! Förbannade påsk att komma in och fördröja allt med en månad. Jag vill inte alls trampa kristna, troende på tårna, men jag vill inte fira påsk. Jag vill inte sitta och käka påskägg och vänta på någon förbenad påskhare. JAG VILL LAGA BARN! JAG VILL VÄNTA BARN.Men nej. Påsk. Så, nu skall jag snällt vänta tills det blir april.

Att hata efter efterbesöket:
1. Påsken
2. Rådet "försök leva under tiden".
3. "...ni kan ju alltid lyckas på egen hand före april..."

Att vara mest ledsen över just nu: känslan och stämningen mellan mig och min man. Det här är så svart och svårt att vi inte riktigt kan prata om det. Inte så att vi skulle prata på rätt sätt i alla fall. Så, vi år två som känner sig väldigt ensamma i vår sorg, vi kan på något sätt inte "dela" sorgen. Vi försöker prata om hur det känns och vad vi tycker, vad vi tror på och hur vi skall orka. Det leder just nu bara till fräs och gräl - och det är uppblandat med martyrskap och elände.

Jag vill inte att det skall vara såhär. Jag vill att allt skall vara bra.

Eländes elände.

Inga kommentarer: