söndag 21 september 2008

Urursinne?

Jag har varit upptagen på andra håll, bloggen har legat i träda ett par dagar.

Frånvaron inleddes med skolgång, det vi sysselsatte oss med denna gång var intressant ja, ämnet är dock så välbekant och används av mig så pass flitigt på jobbet att undervisningen kändes lite väl vardaglig.

Hemläxan voro inlämnad, det var en förhandsuppgift som det visade sig att vi skulle grupparbeta om. Min grupp - den bestod av fyra personer och jag - fick alltså veta att jag analyserat en fertilitetsklinik. Mina gruppmedlemmar lyssnade på min muntliga sammanfattning med en blandning av beundran och det där svårdefinierade "gud har hon ingen integritet och jösses så det är spännande att höra någon berätta något så personligt".

Den som fick läsa hela berättelsen, ja, det är professorn.

Efter skola blev det veckoslut, och det vet ni...

Jag tror mitt huvud kommer att explodera vilken sekund som helst. "Situationen" med min man är inte klok. Den som hängt med en stund, den vet att jag brände på alla stubiner någon gång i augusti, det efter någon längre period av ärlig upplevelse av att det bara är jag som gör något för att det här äktenskapet skall hålla.

Efter den fighten, som som alltid blott var verbal och egentligen inte ledde någon vart, har luften gått ur mig. Jag skämtade om det i ett tidigare inlägg, att det här efterapandet av min man, att det kanske gått lite väl långt.

Jo, jag säger då det. Det har verkligen gått långt. Nu upplever jag att jag beter mig precis som min man. Jag tar inga initiativ till samtal, jag gör inget för att vidröra honom, jag gör ingenting.

Som skrivet tidigare, rätt länge var det rätt skönt. Det är så ofarligt att bara vara. Risken för att bli besviken minimeras om man inte gör något.

I går knäppte det dock till i huvudet på mig, jag upplever så starkt att hela den här perioden, då jag inte gjort något, att den är beviset för att det hela tiden varit mitt jobb att se till att det här skall fungera. Nu, nu då jag inte gör något - då är allt bara på ett tomt, ihåligt sätt, åt helvete.

Jag tror att min man ett par gånger försökt ta reda på vad som är på gång, han har ställt sig brevid mig om krävt kram - så som jag brukar göra då jag är normal (?). Han har sagt ett glatt "god natt älskling" och pockat på att jag skall kalla honom det samma - också något jag kan erkänna att jag gjort mig skyldig till ett otal antal gånger.

Äh och helvete, jag blev väl och är fortfarande så jädrans trött på att böna om uppmärksamhet, att be om bekräftelse, få höra att jag är älskad. Jag tror att min man, genom samma dåliga trick som jag, har hoppats att allt skall återgå till det normala, att jag skall ge efter, vara som vanligt igen - men, jag kan inte få mig själv att "ge upp".

Det känns som om jag kommer att vänta på att han skall vara den som tar ett första, riktigt, steg den här gången.

Jag väntar på att han skall prata med mig. Att det skall vara han som förklarar hur det känns, hur han känner sig.

I min väntan på honom, har han surnat till rejält. Nu pratar han inte med mig över huvudtaget.

Jag har levt tillsammans med mannen i nio år. Jag upplever att det är jag som burit ansvaret för att vårt förhållande skall gå framår, utvecklas, vara bra, fungerande och what not. Då jag en gång, just nu, tycker att han kan dra lasset en stund - då börjar han - uppenbarligen - sura.

Jag tror jag blir tokig, just nu är jag så arg att det knäpper i skallen på mig. Det som gör mitt ursinne än större, det är det att jag inte tror att han tänker så mycket alls - han bara surar.

Fan också.

4 kommentarer:

Songbird sa...

Fasen det svåraste som finns är förhållandet till och närheten till den människa man lever med. Jag hoppas att ni kan hitta en väg att kommunicera framöver. Och att båda kan ta ansvar för relationen. Det är så himla svårt att bryta mönster. Men det är inte omöjligt.

Stor kram

Anonym sa...

Det är så knepigt det där. Tänk att man, fast man levt så länge tillsammans, fortfarande inte förstår varandra - inte når fram till varandra.
Tomhet i ett förhållande är den största tomheten och det är vansinnigt svårt att bryta mönster, som Songbird sade.
När saker och ting går för långt är det lätt hänt att man börjar "demonstrera", pröva gränser, vänta ut den andra genom att byta roll eller låta bli att göra saker man normalt gör.
Risken finns ju - och det verkar vara så det gått nu - att demonstrationens budskap inte går fram.
Klart du blir förbannad, klart du blir uppgiven och envis - JAG tänker inte ge efter, HAN ska ändra sig.
Även om man har lust att vara trotsig och vänta ut den andra kanskekanske det ändå är en bättre metod, på lång sikt, att tvinga fram en diskussion.
(nu säger jag inte att det här är en universallösning som funkar just för er, men..)
Rita in ett diskussionstillfälle, se till att det inte förekommer avbrott och tala i turer.
JAG KÄNNER ATT... och så hans tur. Inte "du gör" utan "jag känner att du gör".
Låter lättare sagt än gjort men försöka duger? Förbered dig med en lista, låt dig inte påverkas, var ärlig.
Förstår att det är hopplöst svårt.
Önskar ni hittar varandra igen.
Lycka till!

Thibb som... sa...

Åååh, gumman, vi är på samma ställe du och jag... Tyvärr. Så j-a tråkigt. Och det är så ursvårt att ta sig därifrån; stolthet, envishet, barnslighet, ilska och (tror jag iallafall) en stor portion kärlek skapar hinder. Jag ska skriva om mitt, snart, när jag orkar, kan, klarar av det. Utan att bli förtvivlad, för det är ju också en del av det hela.

Jag är med dig, kära du, du är inte ensam. Tankar till dig, kramar!

Uniflora sa...

Jag tror som Tingeling att det behövs sättas upp ett diskussionsklimat. Regler för vad man får säga och när.

Man behöver olika saker i ett förhållande för att känna att man får kärlek. Och man ger på olika sätt. Det tog lång tid innan jag insåg att min make inte behöver kärleksfulla ord på samma sätt som jag utan att han visar sin kärlek genom att göra saker åt mig. Det är viktigt att veta hur man själv funkar och än viktigare hur den andra fungerar.

Det är så svårt att få ihop sitt vardagsliv. Särskilt när man går igenom den stress som ni går igenom. Kanske ni borde gå till en familjeterapeut och börja prata med varandra under mer kontrollerade former. Låt det inte bara ta slut utan kamp. Det finns ju en anledning till varför ni vart tillsammans så länge. Ge inte bara upp även om det innebär att du måste dra det tunga lasset.

Kram - önskar du kunde slippa detta mitt i allt annat jobbigt.