torsdag 25 september 2008

Val i livet.

Jag har läst omkring i den webbaserade världen idag, ett ämne som dyker upp här och där är tanken på de val man gjort och gör i sitt liv.

Jag tycker inte att man skall späka sig, eller gräma sig över beslut man fattat i det förflutna. En stor del av de val man gjort, i många fall tar de sig skepnaden av beslut eller val först i efterhand - insåg man alla gånger att man valde då det var just det man gjorde?

Sällan är det ju, tyvärr, så att man går och grubblar över ett gott beslut, ett positivt val. Det som sysselsätter oss är ilska, ledsenhet eller sorg för att vi valde "fel".

Man vet ju inte att det är ett felaktigt val då man gör det? Då skulle man inte välja just den vägen?

Jag tror att man väljer så bäst man kan var gång man står i ett vägskäl.

Vet inte varför jag har ett så stort behov av att skriva det här just nu? Jag tror att det är många som behöver höra det - att de gjort och gör så gott de kunnat och kan. Att vi alla mår bra av att vara lite snällare - också mot oss själva.

3 kommentarer:

Uniflora sa...

Jag håller med. Man får inte tänka "om". Det ger ingenting. Att älta är bara destruktivt även om det ibland kan vara svårt att låta bli.

Lilla J sa...

Du har så rätt! Vi är duktiga på att gräma oss över fel, men det är sällan man berömmer sig själv över rätt livsval. Och hur lätt är det som sagt att veta innan egentligen, vad som är rätt i det långa loppet?

Kram

Tingeling sa...

Älta är dåligt men mänskligt.
Ibland är det nyttigt att läsa inlägg som dina.
Man väljer ju verkligen det bästa man kan varje gång man står i ett vägskäl, precis som kloka du skriver.