tisdag 25 november 2008

Vad är det som hänt?

Ni har egentligen helt rätt, jag behöver inte förklara för någon varför jag inte kan vara på jobb. Men, i och med att det väckt mer oro och nyfikenhet om jag bara uteblivit, så är mina närmaste kolleger införstådda i att det är "en släng av något personligt" jag drabbats av.

Det känns bra att ni är på min sida, stödet, trösten jag får av de rader ni fäster känns bra. Jag ser och hör att jag finns med er i era egna bloggar och tankar, också det värmer.

Det finns några saker som är genomgående i den ringa kontakt jag har med den yttre världen just nu, och det förekommer också i käraste bloggsystrarnas kommentarer den senaste veckan, den första är den stora oförståelsen.

Det känns, uppriktigt, bra, att man säger "jag förstår inte vad det är du går genom just nu, det bara går inte att förstå". För, som jag svarat ett otal gånger, det här inget man skall förstå, det här är inte normalt, det är inte naturligt.

Det finns så många som önskat att de skulle kunna göra någonting. Göra någonting för att hjälpa, för att underlätta, för att lösa situationen. Jag kan inte annat än tacka, och samtidigt konstatera att det egentligen inte finns något någon kan göra. Inte för att råda bot, inte för att göra det här till något annat än det det i all sin jävlighet är.

Men, mitt varma tack, det består. Det att ni, man, gör just det, fortsätter prata med mig, fråga mig och oss om det finns något man ni, man kan göra, det är det bästa. Tack.

Att jag inte är den lättaste att ha att göra med, jag är i flis och jag är i gråtande atomer, det går om en dag. Det måste gå om en dag. Jag kan bara hoppas att alla står ut under tiden och vägen.

Vad är det som egentligen hänt? Jag har egentligen inte sagt något och jag har fått frågan.

Jag har drabbats av en så kallad cornu graviditet. Fostret sitter alltså på rätt ställe, i livmodern, men på fel ställe i livmodern. I mitt fall sitter fostret i livmoderväggen, intill passagen till den borttagna äggledaren. Fostret skulle så småningom slita sönder hela livmodern, därför måste det bort.

Alternativen på sjukhuset senaste vecka var många - allt från öppen operation till medicinsk abort. Läkarna valde att först testa den medicinska vägen, Metotrexat injicerades senaste vecka och i morgon skall jag till sjukhuset för att kolla om cellgiftet fått fostret att tillbakabildas och för att kolla hcg-värdet. Alternativen i morgon är de muntra; fortsatt cellgiftsbehandling eller operation.

Oddsen för att detta skulle hända? Som IVF-läkaren sade då hon "bara" trodde att det handlade om ett vanligt utomkveds - noll till tio procent. Att det bara är två procent av utomkvedsen som sitter som det här, det gör det hela mer osannolikt.

Det som borde vara fint med att det är så eländigt som det bara kan vara, är att det bara kan vända, att det bara kan vända mot det bättre. Jag har trott på en tvär kurva många gånger redan, men, än har jag inte sett den.

14 kommentarer:

MochM sa...

Usch, det låter så överjävligt. Vad är oddsen? Noll och ingenting. Man undrar bara varför?
Kan inte säga annat än att jag tänker på er och hoppas att ni snart mår bättre igen.
Varma kramar m.

Tingeling sa...

Men vilken jävlighet, säger jag.
Ultimata eländesoturen och pissödet.
Längs åren, i takt med egen och eländessystrars bloggar har man blivit väldigt väldigt häpen och förvånad över att barn faktiskt blir till, helahela tiden. Hur kan det vara så lätt ibland och så omöjligt hopplöst svårt för andra?
Frågor, frågor, inga svar.
kram.

Thibb som... sa...

Gumman, lilla du, tar eländet någonsin slut för dig? Jag är såå ledsen för din skull, din och din mans. Önskar av hela mitt hjärta att ni inte hade behövt gå igenom detta en gång till (om ni nu överhuvudtaget behövde gå igenom det alls).

Tänker mycket på dig. Kramar.

Signora sa...

Vännen, det låter bara helt överjävligt. Svart, svart, svart.
Nej, vi kan inte känna det som du känner. Vi vaknar och somnar inte med din sorg. Men vi kan förstå, abstrakt, att det är en enorm, fasansfull sorg och ett helvete du genomlider. Vi känner inte hur, men vi känner att. Vi känner för dig och vi känner med dig.
Det finns inte mycket att säga, skriva eller göra. Men jag läser allt du skriver, känner smärta för er och tänker ofta, ofta på dig.

Kram!

Unknown sa...

*kramar om* Tycker du är så otrolig stark som delar med dig av allt och fortsätter skriva. Det är svårt att förstå vad du och din man går igenom just nu...det gör ont att läsa. Livet är helt enkelt inte rättvist.

Uniflora sa...

Statistiken är värdelös. Det händer ju tyvärr någon än dock även om risken är liten. Nån utgör ju de 2 procenten och tyvärr var det du den här gången. Jag gillar oftast statistik, men inte i de här fallen för det hjälper inte. Tvärtom.

Jag önskar att du slapp vara så här olycksdrabbad. Du har rätt - det är inte naturligt - det borde inte behöva vara så här.

Jag tänker på dig finaste Eludie. Kram

Anonym sa...

How weird, en annan Saga! :-) Vännen, har inga ord kvar. Vill bara att du ska veta att jag läser, försöker förstå och sörjer med dig och din man. Hoppas ni finner styrka i varandra. Förstår (för jag fungerar så själv) annars hur man kan välja att sluta sig och sörja i sin ensamhet, liksom lättare på något sätt. Krama om varandra!
Varma kramar

Barnets mamma sa...

Här är en till som sörjer med dig på avstånd. Det är så otroligt sorgligt och orättvist! Jag tänker på dig...
kram

Anna-Bell sa...

KRAM!

Anonym sa...

*KRAMAR OM*

Anonym sa...

Bodil Malmsten skrev i en dikt ”Jag kan inte dela din sorg; den är odelbar, hel.” Jag håller med på sätt och vis. Jag önskar att din bottenlösa sorg ändå – på något sätt – delas till att bli hanterbar. Kanske man tittar på den, eller känner den, i mindre bitar och inte alltför ofta känner allt det bottenlösa på en och samma gång. Jag önskar dig också en brant, brant uppåtgående kurva, en där den positiva lutningen märks tydligt dag för dag. En till som gråter med dig, Miljas

Anonym sa...

Jag hittade hit av en slump, och jag vill bara säga att jag önskar er allt gott i framtiden och att jag håller tummarna för att ni ska orka en gång till och att det ska gå bra då.

Min första graviditet slutade med att vår dotter dog i min mage några veckor innan planerad förlossning. Det drabbar 0,35 % av alla gravida, och jag var en av dom. Livet är sannerligen inte rättvist.

Idag, sex år senare är jag även mamma till två pojkar, vilket jag är fruktansvärt tacksam över. Jag hoppas verkligen att du också ska få bli mamma en dag.

Kram, L

Songbird sa...

Finaste finaste Eludie! Jag är så så hemskt ledsen att höra vad som hänt! Har varit borta från bloggvärlden i ett tag pga mycket att fixa och har precis förstått vad som har hänt er.

Vet inte vad jag ska säga. Tänker på dig och er.

Många kramar

Anonym sa...

Nej, man kan aldrig förstå exakt vad någon annan går igenom, till punkt och pricka och konkret. Någon förlorar en nära anhörig, olyckor, sjukdomar, skilsmässor.. det finna så många sorger och i många skepnader. Och konkret kan man kanske inte förstå exakt. Men jag tycker att det i mitt liv har funnits personer som har haft empati att förstå att jag är i sorg. Kanske har de inte råkat ut för exakt samma sak, tack och lov, men de har kunnat förstå att hon sörjer och smärtar. Och de känslorna är universella och samtidigt förstås helt individuella. Därmed vill jag ha sagt, att jag tror kasnke inte på den konkreta förståelsen- tack och lov- för jag tror inte det vore bra om vi alla konkret hade upplevet allt elände som livet tyvärr kan bära med sig. Men, däremot tror jag ´på empati. Att man kan känna med dig. Och det tror jag att det är det vi gör. Varma tankar och kramar