fredag 4 april 2008

Nålskräck träffar injektionsexperten.

Så, jag är igång.

Injektioner i form av "penna" är nog rätt behändiga, meckandet med Menopuren tog överraskande länge igår... En kvart stod jag och kokade ihop barnalstringsgegga, det är roligt hur nervös åtminstone jag är vid också denna andra uppstart. Nojorna är så otroligt många - fick jag med allt nu? Är allt upplöst?

Själva stickandet är inget problem, som det går att utläsa ur rubriken är jag en tidigare injektionshysteriker, det är inte konstigt att jag står och ler som en sol i badrummet under dessa seanser... Jag är alldeles barnsligt stolt över att jag klarar det här med nålarna.

Menopuren då? Under den förra IVF:en mådde jag normalt under hela proceduren, varken spray eller sprutor påverkade fysiken på något sätt. Men, nu - antingen har jag blivit tokig eller så gör Menopuren helt andra grejer med mig än avd Gonal-F:n gjorde senast.

Äckelvarning - rapport om också bajs följer...

Jag fick störtorolig mage en stund efter spruta nummer 1. Det kan i och för sig också handla om undermedveten hysteri, eller nervositet. Jag tycker - mycket vetenskapligt som ni märker... - att det gör ont i trakterna av nålhålet (OBSERVERA; i synnerhet de som skall påbörja injicering / har nålskräck: DET BLIR INGET HÅL! Det är bara jag som överdriver...) - ondare än senast. Lite hugg inne i magen också, det kombinerat med lite riv. Det igen kan ju hänga ihop med den oroliga magen...

Så, allt detta efter en injektion. EN / 1.

Det är det som är roligt med IVF, om något nu egentligen är roligt i den här situationen, att det äntligen händer något. Allt det fysiska och påtagliga gör att jag åtminstone kan hålla tankarna borta från mer högt- eller lågtflygande frågor om min barnlöshet och hur det - tyvärr - påverkar mitt äktenskap.

Så blev jag tokig på kuppen också. Jag kollade datum med min IVF-läkare igår, på tal om det skall jag konstatera att jag skall på ett första ultraljud på tisdag nästa vecka, men, det jag egentligen ville kolla var vilket första datum är för möjlig avfärd.

RESA! JA!

Så fort ägget (plur. äggen?) - PEPPAR, PEPPAR, TA I TRÄ! - har återinförts, drar vi iväg till sol, värme och semester!

Veckorna efter ET är ju olidliga, likväl kan jag låta mig pinas vid Medelhavets strand.

2 kommentarer:

Tingeling sa...

Hej Eludie, nu har jag hittat till din blogg och ska läsa igenom allt du skrivit vid tillälle.

Lycka till nu! Kram, Ting

Åsa sa...

Vad skönt att komma igång och vad skönt att boka resa!! Lycka till!