måndag 13 oktober 2008

Hur gör d(j)u(r)?

Senaste vecka var en mardrömsbrådisvecka. Usch. Det är sällan jag tillåter min kalender bångna som den gjorde den gångna veckan, men nu kunde jag inte förhindra det. Usch.

Nu, nu är det lugnare! Nu kan jag fokusera på det viktiga och uppdatera er om mitt ofantligt spännande underliv!

Jag har varit på tre (3!) VUL på en vecka! Tala om trafik i det allra heligaste! Det senaste VUL:et idag. 6-8 äggceller torde gå att exkludera ur min kropp, exkludering sker på fredag! Kaica - litet avbrott i synken - men, vi får fortsätta flåsa varandra i nacken ändå.

Gällande mängden äggceller, det ser helt okej ut. På korta metoden i våras blev det nio ägg, åtta började dela sig som de skulle och fyra var i så fint skick att de gick att återinföra och frysa. Så, det ser rätt lika ut än så länge - och det är en god nyhet.

Äggen tas alltså ut på fredag, på måndag är det förhoppningsvis återinförsel.

Lite medicininformation; Menopur 300 IU ännu idag och i morgon. Cetrotide imorgon och på onsdagmorgon. Pregnyl på onsdagkväll. Torsdag är hetl medicinfri!?! Abstinensbesvär på kommande...

Under alla dessa VUL-besök har jag, och min man, i förväg donerat överblivna grejer till välgörande ändamål. IVF-överblivna grejer som äggceller, ägg och spermier. Nu undrar jag om det finns någon annan i bloggsammanhanget som också gett ett okej för dito ändamål?

Jo, efter att döden kommit och hämtat mig får vanliga dödliga använda resterande kroppsdelar precis hur som helst. Jag hoppas alla i bloggsammanhanget delar med sig på samma sätt?

Min IVF-doktor är världens gulligaste - version ente. Jag vet inte hur det fungerar på andra kliniker, men på den klinik vi använder får jag en "karta" - en kalender över hur den pågående behandlingen framskrider, vilka mediciner som skall tas vilka dagar och tider. För att den äkta hälftens inlägg i behandlingen inte skall vara gammalt så skall utlösning ske på dag X. Min IVF-doktor har ritat hjärtan på de dagar som hon anser att vi måste utbyta kroppsvätskor.

Jaja, det är inte mycket som behövs för att jag skall tycka att det är gulligt.

(Det här måste gå till historien som världens mest odisciplinerade blogginlägg?)

6 kommentarer:

Tingeling sa...

Vår IVF-läkare ritade också hjärtan och jag tyckte det var otroligt sött!
Oj vad det hålls tummar för dig nu!

Barnets mamma sa...

6-8 ägg är väl bra! Grattis.

Lilla J sa...

Skönt att det närmar sig!

Vi har också kryssat ja i rutorna om att överblivna ägg och spermier (de som inte går att använda alltså) får gå till forskning.
Efter döden ser jag som en självklarhet, vad ska jag med organen till då liksom?

Inga hjärtan här inte, så roliga är de inte på SU. Den enda info man får är att spermaprovet för befruktning inte får vara på simmare "sparade" mer än en vecka!

Lycka till på fredag!

Anna-Bell sa...

Hjärtan? Sött. Till mig var det ingen som sa något om att utbyta kroppsvätskor. Det var liksom bara att läsa att man inte skulle ha varit avhållsam i längre än en vecka eller hur det nu var...Själv var jag öm som bara den i magen och ville inte alls utbyta några vätskor;)

Unknown sa...

Ajdå, fredag, fast vi kämpar på sida vid sida i alla fall, eller hur?

Det där med donation av embryon (i vårt fall) kände jag inte till. Jag förstår ju att de inte kan användas till embryodonation eftersom det fortfarande är förbjudet i Sverige, men däremot till forskning. Helt ok för vår del om vi nu skulle få några över och som vi inte vill använda.

Attans! TRE VUL på samma vecka! Det var tufft. De har verkligen stenkoll på dig på din klinik.
Inte har vi fått några förhållningsorder om att killens grabbar får vara max si och så gamla, men det kände vi ju till i alla fall.

Håller tummarna för att dina ägg är finfina på fredag.

Kramar, Kaica

Signora sa...

Hjärtan för att markera sex?!?! :-D Jo, det är gulligt. Men liiite puttinuttigt. Eller? Tänk så roligt om han ritat streckgubbar som råknullade mot en vägg istället? ;-)

Men vadå? Donera äggceller och spermier? Jag som bor i yyytlandet har aldrig hört talas om det. Kanske sker det inte här. Hur funkar det?
Däremot donerade jag faktiskt min placenta efter att min son föddes. Den användes till att framställa ett medikament som används för att kroppen inte ska stöta bort nya organ vid transplantationer. Känns bra att ha kunnat bidra till något sådant.

Håller så klart mina tummar för att det blir lyckat äggplock och att allt går precis som det ska nu!