måndag 20 oktober 2008

Två och tudelat.

Två embryon återinfördes för tre timmar sedan. "De två" är en sjucellig och en åttacellig. Enligt IVF-doktorn är den här duon den bästa vi någonsin gjort, det bästa som funnits för retur.

På FET:en i somras var det en femma och en tvåa som återinfördes. Det gick ju egentligen bra - men, så lär en del svara bättre på FET än färskförsök. Och sååå bra gick det ju inte.

Så långt allt gott alltså, de två som nu återinfördes är av god kvalitet.

Det som inte är lika fint är att frysen är tom. Inget av de tio övriga hade delat på sig på ett sätt att kliniken tyckte att det var någon idé att frysa något av dem.

Jag vet att jag kommit längre än vad mången kommit. Att de två kan lyckas eller låta bli att lyckas. Vissheten om att det funnits något i frysen skulle och har varit, i all enkelhet, en cliffhanger till framtiden. Nu finns inte bryggan mellan nu och sen. Det gör att det känns lite slattrigt just nu, jag är inte helt glad för att vara ärlig.

Det blev inte bättre av att min man, på grund av nervositet och icke-närvaro, också råkade uttrycka sig rätt plumpt. Ett enkelt "jaha, inte mer än så" gjorde mig arg. Jag tycker faktiskt att det första han kunde göra är att på något sätt konstatera att jag - tmt - gör så gott jag kan.
Men, han var nervös och tänkte sig inte för.

Äh, det känns sorgligt att inte vara helt glad. Jag vet ju att ytterligare ett av de första svåra stegen är taget.

Nu inträder det underbara "v.o.s" - vänta och se.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger grattis till de två!!! (Självklart vill man ha till frysen men får man "bara" två toppägg så är det bästa som kan ske att få dem tillbaka till magen. Och inte EN ynka till frysen.)

Nu håller jag tummarna.

Ps Hur kommer det sig att ni får tillbaka två? DS

Signora sa...

Grattis! Det låter ju jättebra med mångcelligah se, embryon med god kvalitet!

Lycka till med "v.o.s"!

Anonym sa...

Grattis vännen! Två små vänner i magen! Jag är så glad för din/er skull. Plumpa kommentarer från respektive är inte önskvärt någon gång, än mindre i en så här prekär situtation. Men som du skrev, han är kanske bara nervös och ibland kan det ju få en att säga ogenomtänkta saker. Nu du din lilla höna får du allt sänka tempot, lägga benen i högläge och inhandla allt gott ditt smaksinne begär;-)
Kram på dig!

Songbird sa...

Grattis! Låter ju superfint med två toppembryos. Jag har faktiskt läst att det bara är 40% som får nåt till frysen vid IVF, och det är ju fler än så som lyckas. Vi fick bara ett litet embryo men det räckte ju.

Håller tummarna för 7an och 8an!

Lilla J sa...

Heja heja! (Ett till varje embryo) Hoppas nu att det går vägen denna gång! Synd att det inte blev ngr i frysen, jag vet hur det känns, inte kul alls. Men hoppas att ni inte behöver det heller!

Kram

Unknown sa...

Grattis till de två finfina embryona, Eludie!

Jag har varit så spänd på hur embryona har klarat sig i helgen.
Visst är det förargligt att inte få något till frys, men som Songbird skriver så är det alltså inte fler än 40% som får något till frys och olika kliniker har dessutom olika kriterier för vad som är fryståligt eller ej.

Jag har inte ens nänts fråga om vad våra embryon har för kvalitet. De är "fina" embryon och det nöjer jag mig med.

Nu tycker jag vi två lugnar ned oss och kämpar på, sida vid sida. Vi är ju gravida. I alla fall just nu.

Många varma kramar, Kaica